Daty
inspekcji: 5–6 października 2011
Inspektor raportujący: John Seal HM |
Ta
publikacja jest dostępna w pełnej wersji w oryginale pod adresem:
www.ofsted.gov.uk/publications/090070.
WYNIKI INSPEKCJI
WYNIKI INSPEKCJI
Szkoła
Summerhill zapewnia dobry poziom edukacji. Wypełnia wszystkie
wytyczne dla niezależnych szkół. Szkoła wypełnia
swoje cele z dużym sukcesem. Mocnymi stronami szkoły jest przede
wszystkim wybitny rozwój duchowy, moralny, społeczny oraz
kulturalny uczniów. Zachowanie
podopiecznych jest wyśmienite. Program, nauczanie
oraz ocenianie są na dobrym poziomie. Szkoła wypełnia krajowe
standardy dla placówek z internatem, a efektywność doświadczeń
życia w społeczności szkolnej jest wybitna.
Dobry
program jest oparty na efektywnych spisanych wytycznych i schematach
pracy. Planowanie lekcji ze wszystkich przedmiotów jest prowadzone w
sposób jasny z wykorzystaniem podziału na jednostki, dla których
wyznaczone są klarowne cele i środki. Wybitną cechą planowania
zajęć jest niebywałe dostosowanie do indywidualnych potrzeb
uczniów, włączając tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
i/lub niepełnosprawnościami. Fundamentalnym aspektem programu jest
założenie, że proces uczenia odbywa się zarówno podczas lekcji,
jak i poza nimi. Uczniowie
mają swobodę w podjęciu decyzji o uczestnictwie w lekcjach. Jeśli
nie zdecydują się na udział w lekcji, uczniowie mogą zaangażować
się w jakiekolwiek zajęcie zgodne z ich zainteresowaniami.
Podopieczni mogą brać udział m.in. w kręceniu filmów,
organizacji i wystawianiu inscenizacji i uczeniu się różnych
języków. Mogą zaangażować się w zajęcia fizyczne takie jak:
skakanie na trampolinie, jazda na desce, jazda na rowerach, wspinanie
się na drzewa. Edukacja w zakresie rozwoju osobowości, rozwoju
umiejętności społecznych oraz promocji zdrowia jest promowana w
sposób bardzo dobry. Uczniowie mają możliwość dyskutowania,
wyboru i samodzielnego inicjowania różnorodnych zajęć sportowych
w zakresie edukacji wychowania fizycznego. Co stanowi dodatkową
możliwość spędzania aktywnego czasu ponad zajęcia już dostępne
(takie jak: piłka nożna, koszykówka oraz inne wykorzystujące
sportowe wyposażenie szkoły). Umiejętności z
zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej są wprowadzane
wysokim poziomie, co daje uczniom możliwość zdobywania
odpowiednich kwalifikacji. Prawie wszyscy podopieczni przystępują
do egzaminów GCSE.
Uczniowie
mają bardzo dogłębne rozumienie nauki związanej z pracą. Zarówno
w szkole, jak i w internacie uczniowie przyjmują ważne role i biorą
na siebie odpowiedzialność za społeczność Summerhill, co stanowi
nieodłączną część filozofii szkoły.
Ocena
nauczanie wypada dobrze. Nauczanie nie jest nigdy poniżej poziomu,
choć prezentuje też pewne niezwykłe cechy. Podstawą procesu
edukacyjnego jest wzajemne i nakierowane na współpracę relacje
między nauczycielami a uczniami. Prowadzi to do tworzenia zajęć
ściśle dopasowanych do indywidualnych potrzeb, zdolności i
zainteresowań uczniów. W rezultacie wszyscy uczniowie mają szansę
nabyć i rozwinąć miłość do uczenia się oraz zainteresowanie
światem. Nauczyciele wykorzystują swoją wiedzę z zakresu
poszczególnych przedmiotów, aby w sposób subtelny i umiejętny
dotrzeć do swoich uczniów. W konsekwencji podopieczni zostają
zaabsorbowani daną tematyką i wykonywanymi zadaniami, co pozwala na
osiągnięcie dobrych postępów w uczeniu się zarówno w trakcie
lekcji, jak i podczas innych zajęć, które sobie wybiorą.
Duchowy,
moralny, społeczny i kulturalny rozwój uczniów jest w dalszym
ciągu oceniany jako wybitny. Uczniowie mają nadzwyczaj pozytywny
stosunek do swojej szkoły, zarówno pobytu w internacie, jak i
edukacji. Są dumni z bycia „Sumerhillians”. Ich duma przekłada
się na chęć promowania filozofii szkoły podczas narodowych i
międzynarodowych wydarzeń związanych z edukacją. Obecność jest
powyżej średniej (także dla uczniów nie mieszkających w
internacie). Cele i filozofia placówki dotycząca odpowiedzialności
za własne życie oraz proces uczenia się, wspiera ich rozwój jako
dojrzałego i odpowiedzialnego stosunku do funkcjonowania w
społeczeństwie. Sercem szkoły są demokratyczne procedury
zarządzania nią. Kluczowymi cotygodniowymi wydarzeniami są
spotkania społeczności szkolnej: uczniowie i pracownicy spotykają
się na zasadzie równości, aby dzielić się i dyskutować
informacje oraz podejmować decyzje dotyczące społeczności
szkolnej. Podczas tych spotkań uczniowie wykazują się dużymi
umiejętnościami w przyjmowaniu na siebie takich ról jak:
Przewodniczący, Sekretarz i Rzecznik. Podczas spotkań dyskutowane
są trudne kwestie, takie jak sposoby reagowania na zaistniałe,
nieliczne, niestosowne zachowanie pewnych jednostek. Incydenty te są
dyskutowane, a następnie odbywa się głosowanie nad konsekwencjami.
Podopieczni rozwijają w sobie jasną wizję tego jak kierować swoim
życiem, a w szkole panuje namacalna atmosfera tolerancji i harmonii.
Jako przykład można przytoczyć fakt, że uczniowie z różnych
krajów uczą się i żyją ramię w ramię, często pomagając sobie
nawzajem podczas nauki różnych języków (w tym języka
angielskiego). Dzięki swojej demokratycznej
orientacji placówka zapewnia wychowankom doskonałe zrozumienie
funkcjonowania instytucji i usług społecznych funkcjonujących w
Anglii. Także w trakcie lekcji uczniowie są zachęcani do tego by
odkrywać zasady podejmowania decyzji w Parlamencie.
Jakość
edukacji
|
||||
wyśmienity
|
dobry
|
satysfak-cjonujący
|
niedosta-
teczny
|
|
Ogólna
jakość świadczeń edukacyjnych.
|
X
|
|||
Stopień
w jakim program oraz inne zajęcia odpowiadają zróżnicowanym
potrzebom i zainteresowaniom uczniów.
|
X
|
|||
Efektywność
nauczania i ewaluacji w stosunku do zróżnicowanych potrzeb
wychowanków.
|
X
|
|||
Poziom
rozwoju uczniów w procesie uczenia się.
|
X
|
|||
Duchowy,
moralny, społeczny i kulturalny rozwój uczniów
|
||||
wyśmienity
|
dobry
|
satysfak-cjonujący
|
niedosta-
teczny
|
|
Jakość
świadczeń na rzecz duchowego, moralnego,
społecznego i kulturalnego rozwoju uczniów.
|
X
|
|||
Zachowanie
wychowanków.
|
X
|
|||
Dobrobyt,
zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków
|
||||
wyśmienity
|
dobry
|
satysfak-cjonujący
|
niedosta-
teczny
|
|
Całokształt
promocji i zapewnienia dobrostanu, zdrowia i bezpieczeństwa
uczniów.
|
X
|
|||
Ogólna
efektywność funkcjonowania internatu
|
||||
wyśmienity
|
dobry
|
satysfak-cjonujący
|
niedosta-
teczny
|
|
Ogólna
efektywność funkcjonowania internatu.
|
X
|
|||
Wyniki
dla lokatorów.
|
X
|
|||
Jakość
aprowizacji oraz troski w internacie.
|
X
|
|||
Bezpieczeństwo
lokatorów internatu.
|
X
|
|||
Przywództwo
i zarządzanie w internacie.
|
X
|
Pełny raport w wersji polskiej dostępny na www.summerhill.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz